dieta o niskim indeksie glikemicznym

Stosowanie diety o niskim indeksie glikemicznym w niektórych przypadkach ma bardzo duże znaczenie. Jest to rozwiązanie stworzone przede wszystkim z myślą o osobach, które borykają się z różnego rodzaju dolegliwościami. Indeks glikemiczny może bezpośrednio wpływać na samopoczucie, dlatego też jego określenie co do konkretnych produktów ma tu duże znaczenie. Kto powinien skorzystać z tego typu diet?

Co to jest indeks glikemiczny?

Analizując to dla kogo dieta niskie ig powinna zostać przepisana dobrze jest zacząć od tego czym tak naprawdę jest indeks glikemiczny. Jest to nic innego jak procentowe zobrazowanie tego jak rośnie stężenie glukozy we krwi po zjedzeniu konkretnego rodzaju produktów. Zasada jest tutaj następująca im wyższa jest wartość ig tym uzyskuje się wyższe stężenie glukozy po spożyciu danego produktu. Wyróżnia się aż trzy grupy produktów pod kątem wysokości indeksu glikemicznego:

  1. Produkty o niskim indeksie glikemicznym, gdzie wartość nie przekracza 55 %
  2. Produkty o średnim ig czyli takie mieszczące się w przedziale 55-70%
  3. Produkty o wysokim ig, gdzie wysokość IG wynosi ponad 70%.

Dieta ig polegać będzie przede wszystkim na zrezygnowaniu z produktów uznawanych za wysoko przetworzone, gdyż mają one zazwyczaj wysoki poziom IG. W skład tego typu produktów będą wchodzić również ziemniaki, co jest dość ciekawym przykładem, gdyż zdecydowana większość warzyw ma zazwyczaj niskie IG. Niski indeks glikemiczny posiadają produkty, które nie zostały poddane zbyt dużej obróbce termicznej w związku z tym dieta zazwyczaj składa się z surowych warzyw czy owoców. Znaleźć w niej można również produkty mleczne czy orzechy. Niski indeks glikemiczny dieta urozmaicana jest również poprzez stosowanie produktów pełnoziarnistych – makaron czy ryż ale dzieje się to sporadycznie. Najmniejszy udział będą miały tu natomiast produkty produkowane z mąki czy wyroby słodkie.

Co to ładunek glikemiczny i co wpływa na jego wysokość?

Niskie ig to jednak nie jedyna wartość, na którą zwraca się uwagę. Istnieją artykuły spożywcze, które mimo charakteryzowania się wysokim IG posiadają jednoczenie niewielki poziom węglowodanów przyswajalnych. Jest to podwód, dla którego stworzono dodatkową definicję w postaci ładunku glikemicznego. Jest to w skrócie odpowiedź glikemiczna organizmu po spożyciu konkretnych grup produktów. Automatycznie oznacza to, że wraz ze wzrostem ładunku glikemicznego zwiększa się również stężenie glukozy we krwi. Istnieją oczywiście aspekty mające bezpośredni wpływ na wzrost indeksu IG i są to:

  1. Obróbka termiczna – wysoka temperatura powoduje, że skrobia zamienia się w żel. Oznacza to, że enzymy znajdujące się w jelicie zdecydowanie łatwiej ją trawią i rozkładają. To natomiast powoduje, że niski indeks glikemiczny menu zamienia się w wysoki. Stężenie glukozy we krwi ulega bardzo szybkiemu wzrostowi. Zupełnie inaczej będzie wyglądała dieta niskich indeksów glikemicznych składająca się w większości z surowych artykułów spożywczych bądź gotowanych krótko. Dieta z indeksem glikemicznym w takim przypadku to produkty, które trudniej się trawią, a co za tym idzie zauważalny jest delikatniejszy wzrost poziomu glukozy. Świetnym przykładem będą tutaj bataty, które po ugotowaniu mają poziom IG 41 natomiast po upieczeniu aż 94.
  2. Przetworzenie żywności – nie jest niczym zaskakującym fakt, że przetworzona żywność charakteryzuje się znacznie wyższym indeksem glikemicznym. Są to przede wszystkim produkty wykonane z mąki ale także żywność instant. Bardzo ciekawą informacją jest także fakt, że nawet mielenie czy rozdrabnianie zbóż będzie powodowało, że dieta niskiego indeksu glikemicznego będzie zamieniała się w wysokie IG.
  3. Skład produktów – duże znaczenie w tym czy dieta z niskim ig jadłospis została ułożona prawidłowo ma przede wszystkim to z czego składają się konkretne artykuły spożywcze. Dotyczy to przede wszystkim obecności tłuszczy, białka ale także błonnika w produktach. Tłuszcz mimo, iż powszechnie nie jest uważany za coś zdrowego w przypadku poziomu ig działa korzystnie. Powoduje, że znacznie wolniej dochodzi do procesu trawienia, dlatego też żywność tłusta ma niższy poziom ig. W tym kontekście dobrze jest brać po uwagę również kaloryczność produktów. Podobne znaczenie w tym przypadku odgrywają białka. W ich przypadku obecność tego składnika będzie prowadziło do zmniejszenia ilości produkowanych hormonów jelitowych.
  4. Temperatura jedzenia – jest to dość nowa zależność jaką udało się zauważyć. Dieta ig dzień po dniu składająca się z pokarmów jedzonych po ostygnięciu będzie charakteryzowała się zdecydowanie niższymi wartościami IG.
  5. Czas przechowywania produktu – dotyczy to przede wszystkim owoców i warzyw. Stopień dojrzałości w bezpośredni sposób oddziałuje na wysokość IG. Im dojrzalsze warzywo czy owoc tym wyższy poziom IG.

Jakich zasad warto przestrzegać będąc na diecie IG?

Jak w każdej innej diecie również w takiej związanej z indeksem IG bardzo istotne jest to, aby stworzyć zasady, których będzie się przestrzegać. Jest to rozwiązanie, dzięki któremu zdecydowanie łatwiej będzie unormować poziom, a tym samym osiągnąć satysfakcjonujący efekt. Dieta o niskim indeksie glikemicznym powinna być zgodna z następującymi założeniami:

  • Niezbędne jest spożywanie regularnych posiłków najlepiej 4-5. Porcje powinny być mniejsze ale częstsze
  • Ostatnia potrawa powinna zostać zjedzona minimalnie 3 godziny przed snem, aby nie zaburzyć procesu trawienia
  • W jadłospisie powinny znaleźć się w przeważającej ilości produkty charakteryzujące się niskim poziomem IG
  • Produkty nie powinny być poddawane zbyt dużej obróbce termicznej. Dobrze jest ograniczyć również rozdrabnianie artykułów spożywczych
  • Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu
  • Dieta o niskim indeksie glikemicznym IG powinna być zbilansowana, co oznacza, że powinny znaleźć się w niej produkty ze wszystkich grup – białka, węglowodany, tłuszcze.

Dieta o niskim ig nie powinna sprawiać trudności, gdyż zawiera bardzo dużą grupę produktów dozwolonych. W prowadzeniu diety dużą rolę odgrywa właśnie to, aby posiłki były zróżnicowane oraz smaczne, gdyż w przeciwnym razie zachowanie takiej diety może stać się kłopotliwe. Do produktów polecanych podczas tego typu diety to szczególnie produkty naturalne, pozbawione chemii. Są to owoce takie jak truskawki, jagody czy morele. W obrębie warzyw można zdecydować się na cukinie, kalafior, brokuł, ogórki czy rośliny strączkowe. Dozwolone jest zarówno mięso, jak również ryby czy owoce morza. Nie ma ograniczeń co do spożywania orzechów czy nasion.

Będąc na diecie ograniczającej IG należy mieć świadomość na temat produktów, które nie są polecane i, z których dobrze byłoby zrezygnować bądź ograniczyć je. Są to głównie produkty ogólnie uznawane za szkodliwe dla zdrowia:

  • Napoje słodkie, gazowane
  • Wyroby cukiernicze
  • Owoce suszone
  • Popcorn
  • Alkohol
  • Żywność przetworzona

Dla kogo najlepsza jest dieta z niskim IG?

Dieta ograniczająca produkty z wysokim indeksem glikemicznym stworzona jest przede wszystkim dla osób, które zmagają się z różnymi dolegliwościami jeśli chodzi o tolerancję glukozy. Zazwyczaj są to osoby cierpiące na cukrzycę. Nie oznacza to jednak, że z tego typu rozwiązania nie mogą skorzystać inni. Tego typu jadłospis zgodny jest z założeniami zdrowego trybu odżywiania. Wprowadzenie tego typu nawyków żywieniowych może wyłącznie wpłynąć na korzyść. W żadnym modelu żywienia produkty wysoko przetworzone nie są pożądane dlatego też taki charakter diety sprawdzi się u większości osób.

Przygotowywanie posiłków zgodnie z założeniami diety z niskim IG wymaga znajomości poziomu IG konkretnych produktów. Istnieje tabela mówiąca o tych wartościach ale nie każdy ma czas, aby analizować te czynniki układając sobie jadłospis. Nie chcąc tracić na to czasu można skorzystać z innego rozwiązania. W dzisiejszych czasach możliwe jest znalezienie szeregu specjalistów, którzy doskonale zdają sobie sprawę w jaki sposób tworzyć menu. Są to dietetycy, który zasadom żywienia poświęcają bardzo dużo czasu. Korzystając z takiej opcji będzie się miało pewność, że ustalone zasady są trzymane.

Osoby, które nie mają czasu nawet na to, aby ze wsparciem dietetyka przygotowywać sobie menu również nie muszą się przejmować, ponieważ dla nich także znajdzie się rozwiązanie. Żyjąc w biegu raczej rzadko myśli się o tym, co zje się następnego dnia. Na pomoc przychodzi tutaj catering dietetyczny Wrocław czyli opcja w pełni dostosowana do indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań. Dieta pudełkowa tworzona jest przez kucharzy pod bacznym okiem dietetyków. Do dyspozycji jest wiele wariantów, przez co można znaleźć opcje zgodną nawet z problemami żywieniowymi. Jeśli chce się ograniczyć ilość produktów o wysokim IG nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Dania utrzymane są w niepowtarzalnym smaku. Nic więc dziwnego, że taka metoda jest coraz bardziej popularna i znajduje duże grono odbiorców. Wreszcie nie trzeba przejmować się czasochłonnym gotowaniem czy robieniem zakupów.

Czytaj więcej:

Share
Go top