To jak wyglądamy ma bezpośredni wpływ na to jak się czujemy. Niemalże każdy choć raz pragnął zmienić coś w swojej sylwetce. Jednym przychodzi to łatwo, inni zaś muszą zmagać się z większymi trudnościami. Dużo zależy od tego jakie mamy predyspozycje czy też uwarunkowanie genetyczne. Decydujące znaczenie odgrywa także nasza silna wola oraz motywacja. Wielokrotnie zdarzały się sytuacje, w których ktoś początkowo chciał ogromnych zmian jednak szybko zrezygnował z aktywności fizycznej. To właśnie sport w kształtowaniu sylwetki ma największe znaczenie. Ruch zawsze jest dobrym wyborem ale niestety niewiele osób wciąż o tym pamięta. Ciężko jest czasem wygospodarować czas na zwiększoną aktywność fizyczną. Jest to jednak błędne koło, które sprawia, że w życiu oraz naszym wyglądzie nie zmienia się nic. Warto pamiętać o tym, że sport ma ogromny wpływ także na nasze zdrowie. Osoby uznawane za aktywne rzadziej zmagają się z różnego rodzaju dolegliwościami czy chorobami. Mają znacznie więcej energii do działania. Wyzbywają się notorycznego zmęczenia, a także optymistyczniej podchodzą do codziennych obowiązków. Rozpoczynając swoją przygodę z wybranym przez siebie sportem warto jednak zgłębić wiedzę na jego temat. Najważniejsze jest przygotowanie, ponieważ niektóre czynności mogą doprowadzać do kontuzji jeśli będzie się je wykonywać ze złą techniką. Chcąc poszerzyć zakres posiadanych informacji wystarczy skierować się do specjalistów w tej dziedzinie czyli trenerów personalnych. Oni na podstawie przedstawionych oczekiwań czy też predyspozycji przedstawią najkorzystniejszy plan działania – efektywny i bezpieczny.

Typy budowy ciała – czy mają wpływ na aktywność fizyczną?

Jeśli już pojawi się jakiś powód, który zmotywuje Cię do działania i powstanie chęć zmiany swoich dotychczasowych przyzwyczajeń warto jest dokładniej poznać swoje ciało. To jak zacząć może wydawać się proste ale na końcowy efekt wpływ ma bardzo dużo czynników. Odpowiednia dieta, adekwatne treningi oraz typy budowy ciała. Ten ostatni aspekt zadziwił już nie jedną osobę. Doskonalenie własnego ciała powinno uwzględniać to jakim typem budowy ciała się charakteryzujemy. Dlaczego jest to ważne? Każdy z nas jest inny, co zatem sprawia, że dobrze jest indywidualnie podchodzić do swoich mocnych, jak również słabych stron. Jedna czynność może być dla kogoś banalna natomiast dla drugiej osoby może wiązać się z ogromnym obciążeniem. Nie warto się porównywać, a o wiele lepiej jest się skupić na swoich zaletach i to je rozwijać. Nie wszyscy mogą być dobrzy we wszystkim. Obecnie uznawane są trzy podstawowe budowy ciała – endomorficzna, mezomorficzna oraz ektomorficzna. Pierwsza z nich ma predyspozycje do większej ilości tkanki tłuszczowej, druga uznawana jest za najbardziej muskularną, a ostatnia natomiast ma najmniejsze predyspozycje do tworzenia się zarówno tkanki tłuszczowej i mięśniowej. W praktyce przykładowo endomorfik mimo wyrzeźbienia będzie wyglądał mniej muskularnie niż przykładowo mezomorfik. Natomiast mezomorfik może wyglądać dobrze nawet posiadając tkankę tłuszczową. Poznanie swojego typu budowy ciała jest więc bardzo istotne z punktu widzenia także podejścia do wymagań. Nie należy wymagać od siebie zbyt dużo jeśli nasz typ budowy ciała nie pozwala nam na uzyskanie określonego celu. Może mieć to bardzo negatywny wpływ na podejście do treningów, przez co szybko straci się motywację.

Budowa ektomorficzna – czym się charakteryzuje?

Ektomorfik to budowa ciała dość łatwa do scharakteryzowania, ponieważ najczęstszą zależnością w niej występującą jest szczupła budowa często niższa niż oczekiwana. Ektomorfik ma o wiele większe predyspozycje do szybkiej przemiany materii, przez co znacznie trudniej jest mu przybrać na wadzę. Wielu osobom może wydawać się, że jest to najlepszy typ sylwetki jednak wszystko w tej kwestii zależy od tego jaki efekt chce się osiągnąć. Sportowcy zdecydowanie nie będą zadowoleni z tego typu, ponieważ kłopotliwe będzie dla nich budowanie masy mięśniowej, co zazwyczaj jest głównym wyznacznikiem. Sylwetka ektomorficzna charakteryzuje się szczupła budową ciała. Osoby ją posiadające mają wąskie ramiona, biodra, a także obojczyki. Najczęściej mają także dość długie kończyny i małą objętość klatki piersiowej. Co do prezentowanego zachowania to do najpopularniejszych cech zaliczyć można trudność w nabieraniu masy, szybkie uzyskiwanie sytości, a także możliwość spożywania każdego rodzaju jedzenia. Taki typ budowy ciała skłania do tego, aby przybieranie na wadze odbywało się pod okiem specjalistów. Co do najlepszej diety dla osób z tej grupy to najlepszym wariantem jest spożywanie przynajmniej 6posiłków dziennie, które to powinny opierać się na przynajmniej 50% węglowodanów. Wybieranie produktów spożywczych charakteryzujących się dużą gęstością. Trening natomiast powinien odbywać się z dużymi obciążeniami ale przy zachowaniu sporego czasu odpoczynku na regenerację. Nie zalecane są treningi cardio.

Mezomorfik – co go wyróżnia?

Mezomorfik to kolejny typ budowy ciała z jakim można się spotkać. Jego opis najlepiej scharakteryzowałoby połączenie cech zarówno endomorfika jak również ektomorfika. Jest to osoba, która nie ma trudności z budowaniem masy mięśniowej przy jednoczesnym zachowaniu szczupłej sylwetki. Nic więc dziwnego, że dużo osób uważa ten typ za najbardziej pożądany. Co do samej budowy ciała to zauważyć można zdecydowanie szersze niż w przypadku ektomorfika obojczyki oraz ramiona. Talia jest wąska, a cała budowa jest bardzo symetryczna. Mezomorfik nie posiada zbyt dużo tkanki tłuszczowej za to duża muskulatura pojawia się nawet przy mało wymagających ćwiczeniach. W diecie osoby mające ten typ budowy raczej utrzymują umiar. Stosują około 40% węglowodanów w diecie. W treningu pomocne jest regularne wykonywanie treningów cardio, a także kombinacja ćwiczeń przy dużym oraz średnim obciążeniu.

Endomorfik – najmniej pożądany typ budowy ciała

Endomorfik uznawany jest za totalne przeciwieństwo budowy endomorficznej. Wynika to z bardzo dużej tendencji do wzrostu tkanki tłuszczowej. Zdecydowanie trudniej jest mu odsłonić mięśnie nawet przy prawidłowo prowadzonym treningu. Jego budowa wydaje się być ciężka. Jego obojczyki są na podobnym rozstawie co ramiona. Większość osób ma również krótsze nogi czy ręce. Osoby z tej grupy mają o wiele większy problem w uzyskaniu oczekiwanego przez siebie efektu, ponieważ o wiele szybciej się męczą, a także mają zwiększony apetyt. Trudno jest się im nasycić, przez co mają problem z gubieniem dodatkowych kilogramów. Endomorfik powinien za tym o wiele bardziej skupiać się na tym co je i analizować wykonywane przez siebie treningi. Często konieczne jest kilkukrotne dokonywanie zmian w diecie oraz planie treningowym aby móc osiągnąć rezultaty. Nie należy jednak się poddawać, ponieważ z każdym typem budowy ma się szansę ostatecznie uzyskać upragniony cel. Dobrym rozwiązaniem, które pozwoli dopasować rodzaj jadłospisu jest dieta pudełkowa. Opcja ta realizowana jest pod okiem dietetyków, którzy wiedzą z czego powinien składać się pełnowartościowy catering dietetyczny.

Share
Go top