Pyszne diety i zawsze darmowa dostawa - wypróbuj i nie przepłacaj!

Dieta Kwaśniewskiego. Czy rzeczywiście jest skuteczna? Jakie ma wady i zalety?

22/05/2022

Dieta Kwaśniewskiego należy do jednej z najpopularniejszych. Dzięki niej można zrzucić sporo kilogramów. Czy jest jednak zdrowa? Jakie ma wady oraz zalety? Warto pamiętać o tym, że podstawą żywienia zawsze powinien być odpowiednio zbilansowany jadłospis.

Na czym polega dieta Kwaśniewskiego?

To inaczej dieta optymalna, która w ten sposób jest nazywana przez jej zwolenników. Stworzył ją Jan Kwaśniewski, a więc polski lekarz, który specjalizował się przede wszystkim w medycynie fizykalnej. Co ważne, jadłospisy powstały już na początku lat 70. Ubiegłego wieku. Lekarzowi chodziło przede wszystkim o to, aby przygotować menu, które będzie chroniło przed zachorowaniem na różnego rodzaju choroby cywilizacyjnej. Żywienie optymalne opiera się przede wszystkim na praktycznie całkowitej eliminacji węglowodanów.

Węglowodany są w tej diecie zastępowane produktami zasobnymi w tłuszcze. To oznacza, że w ciągu dnia konkretna osoba musi spożyć aż trzy tłuste posiłki. Co to oznacza w praktyce? Spożywanie niemal bez ograniczeń smalcu, masła, wędlin, serów czy wieprzowiny. Najważniejsze jest jednak to, aby jeść je po prostu regularnie. Jeżeli chodzi o same węglowodany, to dieta optymalna dla początkujących zaleca spożywanie ich zaledwie od 50 do 70 gram, co daje w praktyce tylko dwie kromki chleba.

Posiłki powinny być przygotowywane w zgodzie z odpowiednimi proporcjami. Każdego dnia osoba na diecie ma jeść 60% tłuszczu, oczywiście zwierzęcego, a także 20% białka oraz węglowodanów. Jak widać, w tej diecie nie trzeba trzymać się bardzo restrykcyjnych zasad. Jest to jednak wybór nie dla każdego. Obecnie dietetycy mają sporo wątpliwości do stosowania właśnie tego rodzaju odżywiania się. Na pewno nie jest to odpowiedni wybór dla każdego. Jadłospis ma bowiem nie tylko zalety, ale również wady.

Jakie produkty można jeść w diecie doktora Kwaśniewskiego?

Dieta dr Kwaśniewskiego zakłada spożywanie konkretnej grupy produktów, a także unikanie innych. Poniżej prezentujemy listę tych zalecanych, które należy spożywać jak najczęściej:

– tłuste mięso, w tym wędliny oraz podroby,

– tłuste ryby oraz konserwy,

– jajka, przynajmniej cztery dziennie,

– różnego rodzaju sery,

– słonina, masło czy smalec,

– śmietana oraz mleko,

– orzechy, bakalie, słonecznik,

– majonez oraz inne tłuste dodatki do różnego rodzaju potraw,

– warzywa, które mają mało cukru, a więc np. pomidory, kapusta oraz ogórki,

– czarna porzeczka, jagoda czy agrest, ale w niewielkich porcjach.

Dodatkowo osoba na diecie dr Kwaśniewskiego może z powodzenie pić rozcieńczone soki owocowe, kawę zbożową, zwykłą kawę, a także herbatę.

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, na czym polega dieta optymalna, to musisz wiedzieć o tym, że wymaga również rezygnacji z wielu różnorodnych produktów, a wśród nich znajdują się:

– wszelkie słodycze,

– miód,

– cukier,

– wszelkiego rodzaju ciasta,

– budyń,

– dżem,

– owoce,

– kompoty,

– ryż, a nawet kasza,

– rośliny strączkowe,

– wszelkiego rodzaju pieczywa oraz inne produkty przygotowane na bazie mąki,

– ziemniaki,

– sól.

Lista produktów, które należy wykluczyć ze swojego codziennego menu jest zatem obszerna. To dlatego dieta optymalna dr Kwaśniewskiego wcale nie jest tak łatwa w przestrzeganiu, jak może się to wydawać na początku. Jest to zdecydowanie wybór dla osób, które są w stanie przestrzegać rygorystycznych zasad, a przede wszystkim lubią jeść mięso, ponieważ bez niego, ta dieta nie ma szansy zaistnieć.

Poznaj efekty diety Kwaśniewskiego

Dieta doktora Kwaśniewskiego ma przede wszystkim skutkować zrzuceniem zbędnych kilogramów. Jak twierdzi jej twórca, redukcja masy ciała jest w tym przypadku zupełnie normalna, a spożywanie produktów z dużą ilością tłuszczu ma wpływ na uczucie sytości, dzięki czemu poszczególne osoby nie mają ochoty na podjadania pomiędzy posiłkami. Dodatkowo lekarz wskazuje, że tego typu jadłospisy wpływają korzystanie także na ogólną kondycję organizmu, a także znacząco poprawiają ciśnienie krwi.

Jeżeli dana osoba stosuje zasady diety Kwaśniewskiego w sposób restrykcyjny, może spodziewać się zrzucenia pierwszych kilogramów już w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia jej stosowania. Jest to zatem odpowiedni wybór dla osób, którym zależy na szybkim pozbyciu się nadmiernej masy ciała.

Jakie są wady i zalety diety optymalnej?

Dieta optymalna Kwaśniewskiego wywołuje skrajne opinie wśród dietetyków oraz lekarzy. Większość z nich uważa, że jest ona bardzo kontrowersyjna. Trzeba jednak przyznać, że takie żywienie ma także swoich zwolenników. Wśród zalet na pewno warto wymienić dość szybką redukcję masy ciała. Wiele osób, które przebywało na tej diecie, wskazuje również na poprawę nastroju, a więc rzeczywiście efekty mogą być zadowalające dla części społeczeństwa.

Dieta optymalna dr Kwaśniewskiego może okazać się dobrym wyborem dla osób, którym zależy na zrzuceniu zbędnych kilogramów, a przy tym nie chcą rezygnować ze swojego ulubionego jedzenia, jakim są tłuste potrawy. Oczywiście podczas stosowania tego typu jadłospisów najważniejsza jest regularna aktywność fizyczna. To bardzo ważne, a więc z tej propozycji nierzadko korzystają osoby, które uprawiają sporty siłowe, w tym również kulturystykę.

Trzeba jednak podkreślić, że dieta doktora Kwaśniewskiego ma również swoje wady. Przede wszystkim w posiłkach jest niewiele składników mineralnych, a więc takich jak wapń, magnez, żelazo, potas czy cynk. Łatwo zatem można się doprosić różnego rodzaju niedoborów. To jednak nie wszystko, ponieważ problematyczny jest także niedobór witamin: B, C, E, a także błonnika, co może mieć wpływ na trudności z wypróżnianiem. Dodatkowo zwiększa się ryzyko wystąpienia takich chorób jak: hipercholesterolemia, miażdżyca, a także różnego rodzaju zatory tętnice. Ponadto wzrasta ryzyko w przyszłości wystąpienia zawału serca, a także zachorowania na cukrzycę typu 2. Nie jest to zatem odpowiednia dieta dla każdego. Może okazać się bardzo niebezpieczna zwłaszcza dla kobiet w ciąży oraz tych karmiących piersią. To właśnie im w szczególności odradza się jej stosowanie.

Żywienie optymalne zostało również uznane za Polską Akademię Nauk za szkodliwe dla zdrowia już w 1999 roku. Mimo wszystko, wciąż dieta odnajduje swoich zwolenników w naszym kraju. Jeżeli jednak chcesz postawić na właściwie zbilansowane posiłki, dobrym pomysłem będzie wybór jednego z jadłospisów od TimCatering, gdzie możesz spodziewać się pysznego jedzenia zawsze na czas.

Dieta Kwaśniewskiego – przepisy

Poniżej przedstawiamy przykładowy jadłospis w diecie Kwaśniewskiego.

Dzień pierwszy – śniadanie: jajecznica na boczku, dwa placki na smalcu z masłem oraz herbata  cytryną, obiad: zupa szczawiowa z jajkiem, żeberka, ziemniaki oraz mizeria z ogórków, kolacja: galareta z nóżek wieprzowych, dwa placki z masłem, herbata.

Dzień drugi – śniadanie: dwa lacki serowe z jabłkami, parówka z chrzanem, możliwe jest dodanie również papryki, herbata, obiad: kapuśniak, śledź w śmietanie, ziemniaki, kolacja: zupa mleczka z dwoma żółtkami i dwoma łyżkami masła.

Dzień trzeci – śniadanie: omlet z dwóch jajek z truskawkami na maśle, herbata, obiad: barszcz czerwony z pasztetem, żeberka duszone na smalcu, surówka z kapusty, kolacja: sernik wiedeński, herbata cytryną.

Dzień czwarty – śniadanie: dwa jajka sadzone z boczku wędzonym, dwa placki z masłem, herbata, obiad: zupa pieczarkowa na rosole ze śmietaną, szaszłyk z karkówki oraz wędzonego boczku z cebulą, fasolka szparagowa z masłem, smalec, sok owocowy z wodą, kolacja: dwa jajka i pięć łyżek masła rozmieszane w jednej szklance pełnego mleka.

Jak widać powyżej, rzeczywiście jest to dieta tylko dla osób, które są przyzwyczajone do jedzenia tłustych potraw. Większość z nich w ciągu nie jest przepełniona przede wszystkim mięsem, którego nie brakuje nie tylko na obiad, ale również na śniadanie czy kolację. Na pewno nie będzie to odpowiedni wybór dla wegetarian czy wegan, którzy na co dzień preferują spożywanie przede wszystkim warzyw oraz owoców.

Ocena
3/5