Pyszne diety i zawsze darmowa dostawa - wypróbuj i nie przepłacaj!

Zapotrzebowanie kaloryczne – czym jest i czy należy się nim kierować?

20/11/2021

Dieta to kluczowy aspekt życia każdego człowieka i ma ona największy wpływ na to jak się czujemy oraz jak prezentuje się nasza sylwetka. Mimo tej świadomości wciąż wiele osób nie uznaje pełnowartościowych posiłków w swoim jadłospisie. Przyczyny związane mogą być zarówno z preferencjami żywieniowymi jak również brakiem czasu. Zwiększająca się ilość obowiązków na co dzień jest frustrująca przez co duża część osób nie ma czasu na to, aby wymyślać pełnowartościowe jadłospisy, a także w dalszej kolejności je przygotowywać. Samo gotowanie to nie jedyna czynność jaka poprzedza jedzenie. W skład tych obowiązków wchodzą także zakupy czy szukanie inspiracji kulinarnych. Nic więc dziwnego, że spora część osób woli korzystać z przetworzonej żywności gotowej od razu. Niekiedy dochodzi także do sytuacji, że rezygnujemy z posiłków, a nasze zapotrzebowanie kaloryczne nie jest zapewnione. Efektem tych działań jest spadek energii, masy ciała, a także ogólne problemy z koncentracją. Dobrym pomysłem, który pojawił się już jakiś czas temu na rynku jest dieta pudełkowa. To zdecydowanie lepszy wariant niż posiłki opierające się w większości na chemii. W takich przypadkach za cały proces przygotowania dań odpowiadają pracownicy, którzy w swojej pracy opierają się na ppm, a także cpm czyli wzorach, dzięki którym możliwe staje się realne określenie ilości kalorii niezbędnych do pokrycia wydatku energetycznego zarówno przy aktywności fizycznej jak również aby pokryta została podstawowa przemiana energii. Są to współczynniki, które mogą wymagać się skomplikowane ale wcale takie nie są i warto opierać się na nich w swojej diecie. Ich uwzględnienie pozwala kontrolować wagę czy też wypracowywać inne cele.

Do czego wykorzystuje się wiedzę na temat zapotrzebowania kalorycznego?

Kontrola wagi dla wielu osób ma istotne znaczenie. Sportowcy bardzo dbają o to, aby w ich diecie znajdowały się posiłki opierające się na białku służącym do budowy masy mięśniowej. W wielu przypadkach zależy im również na tym aby ilość spożywanych kalorii była wyższa niż zapotrzebowanie energetyczne. Wynika to z chęci zwiększenia przykładowo intensywności swoich treningów bądź okresowego przejścia na tak zwaną masę. Obliczanie zapotrzebowania kalorycznego opiera się na dwóch składowych – wzór Harrisa benedicta oraz cpm. Pierwszy z nich określa ilość kalorii jakie powinny potrzebuje organizm przy spoczynku. Drugi natomiast poszerza ten wzór także o aktywność fizyczną. Ppm w dużym skrócie pokazuje nam ile powinniśmy jest jeśli bylibyśmy w spoczynku. W tym wzorze uwzględniana jest masa ciała, wzrost, waga, a także płeć. Mężczyźni na co dzień spożywają znacznie więcej kalorii, gdyż w końcowym rozrachunku ich całkowita przemiana materii jest wyższa. Takie rozgraniczenie pokazuje jak ważne jest to aby to diety podchodzić w sposób indywidualny. W zależności od wieku, podejścia do sportu każdy będzie miał zupełnie inne potrzeby i kierowanie się innymi może nie przynieść niczego dobrego. W związku z tym osoby nie mające na ten temat zbyt dużego doświadczenia powinny skierować się do profesjonalistów, aby móc określić czy spożywana przez nich ilość kalorii jest odpowiednia. Można wykonać takie obliczenia również samodzielnie w domu. Oczywiście regularna kontrola wagi przy niezmienionych innych czynnikach (stres, choroba) dadzą również realny obraz wpływu zapotrzebowania na nasze życie.

Konsekwencje spożywania mniejszej ilości kalorii niż zapotrzebowanie

Co to jest zapotrzebowanie kaloryczne każdy powinien już wiedzieć lecz to nie wszystko co należy wiedzieć o diecie. Warto wiedzieć także o tym jakie mogą być konsekwencje tego, że w naszym jadłospisie znajdzie się mniejsza ilość kalorii niż tak naprawdę potrzebujemy. Do najważniejszych efektów zaliczyć należy przede wszystkim utratą masy. Oczywiście dla wielu osób jest to rezultat mocno pożądany ale dobrze jest wiedzieć, że wszystko powinno odbywać się w kontrolowany sposób. Zbyt szybka utrata kilogramów nie jest niczym dobrym dla naszego organizmu, a także ciała. Wysokie zmiany w zakresie masy powodują, że może pojawić się nadmiar skóry co może wyglądać nieestetycznie. Przy dużym spadkach kalorii zauważalne jest także ogromne zmęczenie co jest całkowicie zrozumiałe, ponieważ nasz organizm nie otrzymuje źródeł, z których mógłby czerpać energie. Głód doprowadza w dalszej kolejności także do rozdrażnienia oraz braku koncentracji. Codzienne, proste czynności mogą sprawiać trudność. Dobre jest zatem stopniowe zrzucanie masy pod okiem trenera bądź dietetyka. Wiele osób marząc o idealnej sylwetce doprowadza się do poważnych problemów takich jak zbyt mała ilość minerałów czy witamin, a także zaburzenia odżywiania. Chcąc mieć pewność, że wszystko jest w porządku warto jest regularnie wykonywać badania krwi.

Przekroczone zapotrzebowanie kaloryczne – czy może być niebezpieczne?

Większa ilość kalorii niż zapotrzebowanie kaloryczne wzór może być zarówno pozytywne jak również negatywne. Na dietę składającą się z dużej ilości kalorii decydują się zazwyczaj osoby, które chcą przybrać trochę na wadzę bądź osoby bardzo aktywne dążące do wzrostu masy mięśniowej. W obu przypadkach najważniejszy jest umiar i kontrolowanie swojej wagi. Spożywanie posiłków o bilansie wyższym niż zapotrzebowanie powinno opierać się przede wszystkim na zdrowych składnikach. Jedzenie mocno przetworzonej żywności powoduje, że czujemy się źle, a także niekorzystnie prezentuje się nasza sylwetka. Mogą pojawiać się także problemy z cerą oraz otyłością. Jest to w dzisiejszych czasach bardzo duży kłopot dotykający coraz większą ilość osób, w tym nawet dzieci. Doprowadzenie do tego, aby narządy otoczone były przez tkankę tłuszczową jest bardzo niebezpieczne. Tworząc zatem swoją dietę dobrze jest koncentrować się także na podziale makroelementów i na tym aby zachowana była odpowiednia ilość tłuszczy, węglowodanów oraz białka. Są to wartości bardzo istotne w diecie tak samo jak korzyści płynące z poszczególnych składników. Nie mając wiedzy na temat tworzenia diet nie należy rezygnować ze zdrowego odżywiania. Do dyspozycji jest wielu dietetyków, a także wygodne rozwiązanie jak catering dietetyczny, dzięki któremu dzień opiera się wyłącznie na zdrowych daniach pełnych smaków.

Ocena
Oceń