Dieta bogata w przeciwutleniacze

Antyoksydanty to niezbędna grupa substancji, które są naturalne i przy tym działają w bardzo korzystny sposób na ludzki organizm. Dzieje się tak, gdyż w bezpośredni sposób wpływają na odporność człowieka, a co za tym idzie stan zdrowia. Bardzo ważną informacją jest to, że naturalnie występują one w produktach spożywczych. Jak zatem powinna wyglądać dieta, aby zadbać o obecność tych składników?

Charakterystyka antyoksydantów

Przeciwutleniacze należą do grupy związków, które charakteryzują się funkcją ochronną dla ludzkiego organizmu. Ich rolą jest zabezpieczenie przed utlenianiem, które to przyczynia się do uszkodzeń komórek, a co za tym idzie pojawiania się różnych chorób. Antyoksydanty co to zabezpieczają przed tak zwanym stresem oksydacyjnym, którego efektem może być wystąpienie następujących jednostek chorobowych:

  • Dolegliwości ze strony układu krążenia – do najgroźniejszych zaliczyć można miażdżyce oraz zawał
  • Choroby postępujące związane z brakiem regeneracji neuroprzekaźników – Alzheimer
  • Cukrzyca
  • Nowotwory o różnym podłożu
  • Zapalenie stawów, problemy reumatyczne.

Organizm człowieka mimo, iż stworzony jest do tak szerokiego działania. Jedną z takich czynności jest umiejętność niszczenia wolnych rodników. Podczas tego procesu duże znaczenie odgrywają antyoksydanty. Jest to jeden z powodów, dla których przeciwutleniacze w żywności spożywanej na co dzień powinny się znaleźć. Bardzo ważne jest spożywanie sporej ilości warzyw, owoców ale nie tylko. Antyoksydanty w żywności występują w różnych produktach, dzięki czemu bardzo łatwo jest stworzyć zbilansowaną i co ważne smaczną dietę. Naturalne antyoksydanty przyczyniają się do naprawy uszkodzonych tkanek, a także:

  1. Doprowadzają do skutecznej neutralizacji wolnych rodników
  2. Mają działanie przeciwzapalne
  3. Biorą udział w regeneracji zniszczonych bądź uszkodzonych komórek
  4. Poprawiają odporność organizmu
  5. Chronią przed występowaniem tak zwanych chorób cywilizacyjnych.

Wpływ antyoksydantów na wolne rodniki

Analizując przeciwutleniacze co to dobrze jest poszerzyć swoją wiedzą także o informacje na temat wolnych rodników, gdyż działanie antyoksydantów jest tu mocno zauważalne. Przede wszystkim antyoksydanty w diecie sprawiają, że wzmocnieniu ulega odporność. Wolne rodniki natomiast są reaktywnymi formami tlenu, które to negatywnie działają na komórki. Powodują, że ulegają one destrukcji, przez co jesteśmy znacznie bardziej narażeni na rozwój stanów zapalnych i bardziej niebezpiecznych chorób. Produkty bogate w antyoksydanty sprawiają, ze te negatywne związki ulegają neutralizacji. Niestety rozwój wolnych rodników w dużej mierze zależy od nas samych. Do czynników mających wpływ na ich pojawienie się zalicza się:

  • Brak ochrony przed promieniowaniem UV
  • Używki – papierosy
  • Duże zanieczyszczenie środowiska, w tym smog
  • Narażenie na nadmierny, przewlekły stres
  • Często pojawiające się stany zapalne
  • Brak odpoczynku, nieregularny sen
  • Niezdrowa dieta.

Najsilniejsze antyoksydanty mają tutaj ogromne znaczenie, gdyż będą chroniły przed negatywnymi skutkami działania wolnych rodników. Przede wszystkim będą doprowadzały do spowolnienia procesów starzenia. Ponadto zwiększenie naturalnych antyoksydantów będzie w bezpośredni sposób doprowadzało również do poprawy naszego samopoczucia. Chcąc zachować dobre zdrowie oraz ochronić się przed chorobami najlepiej jest łączyć zabezpieczanie się przed wolnymi rodnikami ze zwiększaniem antyoksydantów w diecie. W wyniku takich działań wszystko będzie pod kontrolą.

Gdzie występują antyoksydanty?

Co to są przeciwutleniacze już wiadomo ale dobrze jest również zdawać sobie sprawę z tego, że występuje kilka grup tych substancji i każdą z nich znaleźć można w innej grupie produktów. Substancje antyoksydacyjne naturalnie występują w każdej roślinie ale w innej ilości. Nic więc dziwnego, że dieta pozbawiona mięsa i opierająca się w głównej mierze na roślinach uznawana jest za zdrową i korzystnie wpływającą na organizm. Żywność zawierająca antyoksydanty wchodzące w skład polifenoli uważana jest za najsilniejszą. Do takich artykułów spożywczych zaliczyć można przede wszystkim:

  • Czarna jagoda
  • Maliny
  • Rumianek
  • Żurawina
  • Winogrona
  • Herbata zielona
  • Czerwone wino

Są to przeciwutleniacze przykłady, które dobrze, aby znalazły się w codziennej diecie. Ich największą zaletą jest to, że posiadają wysokie właściwości przeciwutleniające – wyższe niż przykładowo witaminy. Dieta bogata w przeciwutleniacze będzie dobrym rozwiązaniem podczas zatrucia metalami ciężkimi. Ponadto ma ona właściwości ochronne przed bakteriami. Osoby stosujące jadłospis bogaty w antyoksydanty w owocach poza dobrym samopoczuciem będzie mógł cieszyć się również promiennym wyglądem pozbawionym oznak starzenia. Oczywiście tworząc menu dla siebie dobrze jest kierować się także innymi zasadami żywienia.

Karotenoidy – dieta bogata w przeciwutleniacze

Kolejną grupą antyoksydantów są kartenoidy czyli naturalne związki, które rozpuszczają się bez problemu w tłuszczach. Antyoksydanty działanie mają w tym przypadku mniejsze niż poprzednia grupa. Doprowadzają przede wszystkim do wygaszaniu tlenu będący produktem powstałym podczas peroksydacji lipidów. Znaleźć je można w następujących produktach:

  • Słodkie ziemniaki
  • Nata pietruszki
  • Marchewka
  • Brokuł
  • Pomidory

Dieta tworzona zgodnie z założeniami ochrony przed zachorowaniem jest pomocna dla osób w różnym wieku. Tego typu menu powinno być zgodne również z zasadami zdrowego odżywiania, które to zakłada, aby każdego dnia dostarczana była ilość kalorii adekwatna do indywidualnych potrzeb. Obliczana jest na podstawie podstawowej przemiany materii oraz aktywności fizycznej. Wszystkie wartości poniżej będą doprowadzały do chudnięcia, natomiast powyżej do tycia. Ustalenie jadłospisu będzie miało zatem związek z celem jaki chce się osiągnąć. Kluczową rolę w diecie odgrywa również odpowiednia ilość warzyw oraz owoców czyli skarbnica witamin i minerałów.

Czy kawa w diecie jest zdrowa?

Często słyszy się, że spożywanie kawy może mieć bardzo negatywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Są to jedynie teorie nie poparte w żaden sposób. Oczywiście jak w każdym innym przypadku nadmiar takiego produktu może być szkodliwy. Jak się okazuje antyoksydanty kawa w sobie zawiera, co oznacza, że może mieć ona działanie prozdrowotne. Znajduje się w niej kwas chlorogenowy i kawowy. Zanim jednak zaczniemy pić kawę filiżankami dobrze jest wiedzieć jaką kawę pić. Najlepszym wariantem będzie zdecydowanie kawa ziarnista wysokiej jakości. Dobrze jest aby przygotowywać ją w ekspresie ciśnieniowym oraz nie doprowadzać do zbyt dużej ilości kofeiny w organizmie.

Sama kawa to jedynie uzupełnienie diety i chcąc cieszyć się dobrym zdrowiem dobrze jest skupić się również na innych produktach. Przygotowywanie jadłospisu dla niektórych osób może być kłopotliwe co związane jest z brakiem czasu lub umiejętności. W takich sytuacjach to catering dietetyczny będzie opcją idealną Jest to wariant, który całkowicie wyklucza konieczność samodzielnego przygotowywania sobie posiłków. Dieta pudełkowa Wrocław tworzona jest pod czujnym okiem specjalistów – dietetyków oraz kucharzy. Poza idealnym połączeniem składników dba się także o wartości odżywcze, smak oraz wygląd. Jest to wariant chętnie wybierany przez osoby zapracowane.

Wsparcie osób doświadczonych może być nieocenione szczególnie u osób, które na co dzień zmagają się z osłabioną odpornością. Wówczas obecność przeciwutleniaczy jest tym bardziej konieczna, aby podnieść stan zdrowia. Osoby zauważające u siebie często nawracające stany zapalne powinny skontaktować się z lekarzem i wykonać podstawowe badania. Regularne kontrolowanie swojego stanu zdrowia ma bardzo pozytywny wpływ na szybkie wykrycie nieprawidłowości. Jeśli chodzi o catering dietetyczny to można stworzyć go zgodnie z indywidualnymi preferencjami. Nie trzeba się ograniczać i można zdecydować się na swoje ulubione smaki. Osoby, które borykają się z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego czy nietolerancjami również mogą znaleźć dla siebie idealny wariant.

Dieta bogata w antyoksydanty powinna być stosowana przez każdego niezależnie od wieku. Zabezpieczenie się przed działaniem wolnych rodników oraz poprawa odporności jest kluczowa jeśli chcemy długo cieszyć się dobrym zdrowiem. Tego typu dieta może być bardzo zróżnicowana, gdyż przeciwutleniacze znajdują się w wielu produktach spożywczych. To w diecie ma duże znaczenie, gdyż mało atrakcyjna, monotonna dieta może spowodować, że szybko się z niej zrezygnuje. Podejście do diety tego typu powinno mieć również charakter długofalowy. Zdrowe odżywianie jest filarem dobrego samopoczucia, a także pięknego wyglądu.

Czytaj więcej:

Share
Go top