Indeks glikemiczny to pojęcie, które pojawiło się w świecie dietetyki stosunkowo niedawno ale szybko stało się bardzo pomocne. Jego określenie w produktach ma istotne znaczenie na to jaki poziom cukru we krwi osiągamy po zjedzeniu produktów z danej grupy. Zanim określenie indeksu było możliwe dania analizowane były wyłącznie w dziedzinie podziału na mikro i makroskładniki. W praktyce tabele indeksu glikemicznego sprawiają, że realne staje się obliczenie procentowego wzrostu glukozy we krwi po jedzeniu w odniesieniu do spożycia samej glukozy. Tabela IG charakteryzuje zatem produkty na te o wysokim poziomie indeksu oraz niskim. W przypadku produktów z wysokim IG zauważyć można dynamiczny proces trawienia, a także zwiększenia się tak zwanej glikemii po posiłkowej, a następnie równie szybkim zmniejszeniu się poziomu glukozy we krwi człowieka. Tabele IG odnoszą się oczywiście do samej glukozy i na tej podstawie obliczane są indeksy pozostałych produktów. Wartością stałą jest zawsze IG glukozy, która to wynosi 100%. Produkty z niskim indeksem glikemicznym wchodzą w skład grupy nieprzekraczającej 50 natomiast z wysokim do zestawienia o IG wyższym niż 70. Głównym założeniem istnienia takiego pojęcia jest określanie czy przygotowane przez nas posiłki są zdrowe. Oczywiście wpływ na ostateczny wynik mają także inne czynniki takie jak charakter zastosowanych węglowodanów, sposób przyrządzenia dania, dojrzałość owoców oraz warzyw czy sposobie łączenia poszczególnych składników.

Indeks glikemiczny w praktyce

Tabela indeksu glikemicznego często przywoływana jest przez dietetyków i nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ jest to rozwiązanie, dzięki któremu jesteśmy w stanie określić przez jaki czas będziemy odczuwać sytość po zjedzeniu danego posiłku. Produkty o wysokim indeksie glikemicznym dadzą zatem najszybszy wpływ na nasz apetyt ale tak samo szybko zrobimy się ponownie głodni. W odwrotnej sytuacji produkty o niskim IG sprawią, że będziemy syci przez dłuższy czas. Jest to wynikiem tego, że poziom cukru zarówno rośnie jak również maleje w zdecydowanie dłuższym przedziale czasowym. Dieta ma w życiu każdego człowieka ogromne znaczenie i jest to jeden z powodów, przez który indeks glikemiczny brany jest pod uwagę. Wszyscy chcą się czuć komfortowo i dobrze w swoim ciele. Odpowiedni dobór poszczególnych produktów ma również bezpośredni wpływ na zdrowie. Pierwszym krokiem jaki warto wprowadzić do swoich codziennych rytuałów jest pełnowartościowe śniadanie, dzięki któremu zyskujemy ogrom energii do działania. Dobrą praktyką jest także dbanie o to, aby spożywać dania w miarę regularnie, dzięki czemu nie będzie dochodziło do zbyt dużego głodu czy przejedzenia. Każdy chociaż raz w swoim życiu zauważył zależność, że po bardzo obfitym posiłku czuł się ospały natomiast zbyt długie odkładanie w czasie jedzenia powodowało, że stawaliśmy się nerwowi i rozdrażnieni.

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym

Wysoki indeks glikemiczny dotyczy zazwyczaj produktów, które przeszły wysoką obróbkę termiczną czyli przede wszystkim żywność przetworzona, różnego rodzaju ciastka czy mocno oczyszczone produkty zbożowe. Wiele osób zastanawia się nad tym czy dieta opierająca się na składnikach z wysokim IG jest korzystna? Jak we wszystkim konieczny jest umiar. Jadłospis powinien składać się ze zróżnicowanego połączenia ale co do zasady produktów z wysokim IG powinno być znacznie mniej. Ich zbyt duża obecność może powodować, że w przyszłości będą pojawiały się różnego rodzaju dolegliwości oraz choroby. Zbyt duże wahania cukru mocno odbijają się także na samopoczuciu. Nawet okazyjne zjedzenie dania z wysokim IG spowoduje senność czy zmęczenie. Nie jest to zatem korzystne podczas codziennego funkcjonowania kiedy to zależy nam na stałym dopływie energii. Oczywiście niektóre produkty początkowo mogą mieć niski IG, a od wpływem niektórych czynników może ulegać to zmianie. Bardzo ważna jest dojrzałość przykładowo owoców. Im bardziej dojrzałe są tym zauważać można wzrost indeksu. Ciekawa może być także informacja, że stopień rozdrobnienia danego produktu ma wpływ na wysokość indeksu. Jak widać niezauważalne aspekty mogą mocno oddziaływać na charakter danych składników. Owoce o niskim IG wraz z czasem przebywania w naszym domu mogą przeobrażać się w takie o większym poziomie.

Niski poziom glikemiczny – jakie zalety płyną z diety składającej się z takich produktów?

W dzisiejszych czasach spożywanie produktów, które odznaczają się niskim poziomem glikemicznym jest niezwykle ważne. Do tej pory sporo osób mogło nie zdawać sobie z tego sprawy ale szukanie produktu o niskim poziomie glikemicznym ma niezwykle duże znaczenie i odzwierciedlenie w naszym zdrowiu. Dzieje się tak, ponieważ tego typu składniki powodują, że poprawia się poziom naszego cholesterolu, a co za tym idzie w znaczący sposób ogranicza się ryzyko wystąpienia chorób serca, a także udaru mózgu. Spożywając owoce o niskim ig bądź produkty z tej grupy mamy także realną szansę na to, aby ograniczyć swoją wagę, ponieważ tego typu składniki pozwalają zachować sytość na dłuższy czas. Nie należy zapominać także o tym, że ograniczając wysoki poziom ig wpływamy na zmniejszenie szansy zachorowania na raka bądź choroby serca. Jak widać jest to o wiele lepszy wybór, a sama dieta sprawia dużą przyjemność. Po spożyciu posiłków nie odczuwa się zmęczenia czy braku sił. Lekkostrawne dania powodują, że dobrze czujemy się w swoim ciele. Jeśli natomiast chodzi o same produkty jakie wchodzą w skład tych zaliczających się do grupy o niskim ig to jest ich szereg. Osoby przebywające na takiej diecie nie muszą się zbytnio ograniczyć, ponieważ do ich dyspozycji są chleby pełnoziarniste, żytnie, otręby, warzywa o niskim indeksie glikemicznym takie jak kiwi, morele czy brzoskwinie, makarony klasyczne, a także składniki z grup nabiału oraz zbóż. Trzymanie się diety nie jest zatem wyzwaniem, a pierwsze zmiany zauważalne są już po kilku miesiącach. Samodzielne wykonywanie posiłków może być jednak kłopotliwe szczególnie dla osób, które na co dzień mają ograniczony czas wolny. W takich okolicznościach świetnie sprawdza się dieta pudełkowa, dzięki której można zrezygnować z wymyślania jadłospisu czy jego przygotowania. Catering dietetyczny to rozwiązanie, które w pełni skupia się w rękach wykwalifikowanych osób – dietetyków oraz kucharzy z ogromnym doświadczeniem. Wystarczy przedstawić im swoje oczekiwania oraz preferencje, a wyczarują niepowtarzalne połączenia smaków.

Share
Go top